Zoutvlaktes, bizar mooi! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Michael Lieren - WaarBenJij.nu Zoutvlaktes, bizar mooi! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Michael Lieren - WaarBenJij.nu

Zoutvlaktes, bizar mooi!

Door: Michael

04 Juni 2014 | Bolivia, Uyuni

Vandaag gaan we de 3 daagse Uyuni-tour doen naar de zoutvlaktes, absoluut één van de hoogtepunten waar ik al heel lang naar uitkijk. We doen de variant die start in Uyuni en eindigt in San Pedro de Atacama, pakt Mikey zowaar ook nog een stukje Chili mee, altijd leuk. Na het ontbijt verzamelen we bij het reisbureautje. Echt iedere toerist komt in dit stadje alleen maar voor de zoutvlaktes, overal in het stadje zie je groepjes verzamelen. Ik heb al vele verhalen gehoord over hoe steenkoud het in de nacht is tijdens de tour, dus koukleun als Mikey is, heeft hij al zijn warme kleren binnen handbereik. Het is vandaag stralend mooi weer, geen wolk in de lucht, wat een geluksvogel ben ik ook! Onze groep bestaat uit een stelletje uit Maleisië, twee Aussie meiden, Marieke, ik en de chauffie/gids Omar. We gaan in de mooie Jeep op weg en stoppen eerst bij een begraafplaats voor..... treinen..... hahaha. In the middle of nowhere zijn wat oude treinstellen achter gelaten en dat gebruiken ze nu als attractie.... Dan gaan we verder de middle of nowhere in en de omgeving is nu al geweldig, btje woestijn achtig met bergen in de verte. Dan stoppen we ff bij wat marktjes om souvenirs te kopen en vervolgen snel onze weg. Dan komen we steeds dichterbij de zoutvlaktes. We zien de witte oppervlakten in de verte. Wat een prachtig landschap, zo onwerkelijk, het lijkt wel of Mikey in een compleet andere wereld is, zo surrealistisch! We stoppen op meerdere plekken op de zoutvlakte en Mikey maakt talloze foto's. Ik had al eerder foto's gezien van andere backpackers en mijn verwachtingen waren eigenlijk al torenhoog, maar evengoed ben ik enorm onder de indruk, wat bestaan er toch een mooie plekken op de wereld! We stoppen bij een plek bij een soort bergeiland met heel veel cactussen. Eerst gaan we hier lunchen, aardige setting dacht ik zo. De zon is behoorlijk krachtig dus het is heerlijk aangenaam warm! Na de lunch hebben we alle tijd om op het bergeilandje rond te lopen en daar maken we prachtige foto's. Zover als je kijkt, oneindige zoutvlaktes! Het gebied is 2000 m2 groot en de zoutlaag is wel 15 meter dik. Later maken we met de Aussie meiden allerlei grappige foto's met verschillende perspectieven. Hier had ik nog wel de hele dag kunnen blijven en foto's maken, puur genieten dit! We hebben gelukkig een leuke groep, die Aussie meiden zijn lekker gezellig en dat stelletje uit Maleisië is ff wennen af en toe maar als dat meisje begint te lachen, dan moet jezelf ook wel lachen! Aan het einde van de middag rijden we ongeveer anderhalf uur door deze onwerkelijke setting en komen dan bij ons hostel voor de eerste nacht, dit is een zouthostel, gebouwd van zout. Ziet er echt heel leuk uit! We krijgen een lekkere maaltijd en kaarten gezellig met onze groep. Het valt deze nacht eigenlijk best mee met de kou, wie weet wat ons morgen weer te wachten staat....