Maandag 4 februari - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Michael Lieren - WaarBenJij.nu Maandag 4 februari - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Michael Lieren - WaarBenJij.nu

Maandag 4 februari

Door: michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

04 Februari 2013 | Panama, Panama-stad

Dit wordt een lang verhaal, wat een dag was dit! 5 uur het wekkertje en klaar maken voor t avontuur naar de San Blas eilanden. We worden opgepikt met een jeep en nee hè..... de American Psycho zit ook bij ons.... het zal toch niet dat hij ook op onze boot zit?!?! Dan worden t 4 hele lange dagen. De rit met de jeep duurt ongeveer 2,5 uur want we moeten helemaal naar het noorden. En geloof me het is geen prettige rit. Dwars door de bergen, slechte weg, veel hobbels, soms echt steil en onze chaffie is een Panamese Michael Schumacher. Hou nog net alles binnen. Dan komen we in de Kuna Yala provincie. Deze regio en dus ook de eilanden worden geregeerd door de inheemse bevolking Kuna Yala, een indianen stam. De Panamese regering heeft hier dan ook niks te vertellen. We komen bij een soort grenspost en daar staan ze hoor. Midden in de bush in legerkleding, geweren in de aanslag. Lijkt net een film. Ze kijken ook vooral heel boos hahaha maar na het betalen van 10 dollar pp mogen we door. Dan komen we bij het water waar watertaxi's klaar staan. Hoe lekker! Psycho gaat naar een andere boot, wij pakken een andere watertaxi en na een behoorlijke boottrip komen we bij onze zeilboot. Hier slapen we de komende 3 nachten. Echt zo'n ouderwetse zeilboot, hoe leuk! Onze kapitein is een Braziliaan Gabriel (Gabi) en zijn Argentijnse/Italiaanse vriendin Ornella helpt hem. Hele vriendelijke mensen. We zijn hier bij de eerste eilanden en ik moet zeggen: OH MY F*CKING GOD!!! ik dacht dat Whiteheaven beach vorig jaar het paradijs was, maar dit overtreft t! Super helder water, mooie turqouise kleur, witte stranden, palmbomen en onbewoond. Het is ook prachtig weer dus dat maakt t nog mooier! De foto spreekt denk ik voor zich. De duitsers krijgen zowat een orgasme zo mooi vinden ze het en ze zijn zo gelukkig hahaha. Hier ga ik me prima vermaken de komende dagen. De duisters en ik zijn de enige gasten op de boot, prima! De komende dagen bezoeken we elke dag een ander eiland. Lijkt net of ik in de film Life of Pi zit, Gabriel zit in t kleine bootje achter de zeilboot verse vis te vangen voor de lunch. Dan zeilen we naar t eerste eiland. Tocht van ruim 2 uur, heerlijk chillen op t dek in de brandende zon en genieten van t uitzicht. Aangekomen bij een geweldig mooi eiland!! Dan is het tijd voor de lunch. Mikey dus aan de verse vis, rijst en tomaten. Heerlijk!! Na de lunch ff een lekker dutje op het dek. Dan met t bootje naar t eilandje en daar beetje snorkelen. Mooie vissen gezien, prachtige kleuren. Toen een rondje over t eiland gelopen. Hoe mooi is t hier!! Komen onderweg een Kuna tegen. Babbeltje mee gemaakt, aardige man. Stukje verderop lopen we langs drie hutten, zien we hun leefomgeving. de Kuna vrouwen zijn klein!!! Niet groter dan 1,50 bizar om te zien. Speciale kledendracht, errug leuk om dit mee te maken. Terug op de boot krijgen we een overheerlijke pasta voorgeschoteld door Ornella, wat een keukenprinses! Er liggen hier nog een aantal boten voor t eiland en via de radio horen we dat Mick naar onze boot komt. Mick is een gepensioneerde, gefortuneerde Ozzie (Australië) en zo gek als een deur, wat een kerel! En toen voelde ik me echt de gelukkigste man op deze aardbol! Chillend op een bootje voor de kust van een prachtig bounty eiland, biertje erbij, Gabi (heerlijk die Braziliaanse liedjes) en Mick die om de beurt gitaar spelen onder een prachtige sterrenhemel. En tranen van het lachen, Mick heeft echt briljante humor. Veel beter dan dit kan t leven volgens mij niet zijn!! Na heel wat drankjes nodigt Mick ons uit om naar zijn boot te gaan, dus hup wij met t kleine bootje naar zijn boot. Hallelujah wat een boot, zo mooi! Achterop boven het dek heeft hij 2 van die schommelstoelen, hoe chill zat ik daar!! Na meerdere rum-cokes is iedereen in de gloria, wat een gezelligheid! Mick zet wat Ozzie muziek op (Kevin Wilson, of zoals Mick zegt: The Bloody Brilliant Kevin Wilson) en zingt zelf t hardste mee, zo grappig! 's Nachts gaan we terug naar onze boot en als ik mijn tanden sta te poetsen op t dek zien we wat vissen om onze boot. Ik pak snel mijn zaklamp en ja hoor, dolfijnen!!! Zelfs Gabi en Ornella zijn in extase, nog nooit zagen ze 's nachts dolfijnen. De ultieme afsluiting van de perfecte dag!!

• 18 Februari 2013 - 16:38

Yvonne:

Wauw, vet dat je dolfijnen hebt gezien!! Tof om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En tja life op pi... dan moet het wel heeel mooi zijn daar haha